سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
یادگار انقلاب
انقلاب اسلامی
لینک دوستان
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :5
بازدید دیروز :6
کل بازدید :122105
تعداد کل یاد داشت ها : 134
آخرین بازدید : 103/1/9    ساعت : 1:23 ع
درباره
استاد ربیع صادقی[0]

کارشناس ارشدعلوم قرآن و حدیث تدبیر,عدالت,آزادی را سرلوحه خویش قرار داده ام با خدای متعال عهد بسته ام در راه خدمت به ملت ایران اسلامی شهیدوار جان خویش را در طبق اخلاص بگزارم و بگویم خدایا تو شاهد باش.
ویرایش
جستجو
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
امکانات دیگر
استاد ربیع صادقی


 پس از رحلت این سیاستمدار بزرگ سؤالی که این روزها ذهن اکثریت جامعه را به خود درگیر کرده است، این است که وضعیت فضای سیاسی در سال‌های پس از آیت الله هاشمی و به ویژه در انتخابات 96 چگونه خواهد بود؟ 

با توجه به این که رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام خود اوصافی را برای آیت الله هاشمی رفسنجانی عنوان کرده اند که توجه به آن ها رویکرد آتی تندروهای فضای سیاسی کشور در جهت تخریب حامیان و هم فکران او خصوصاً در آستانه انتخابات را خنثی و بی اثر می کند، می توان گفت که به قول کارشناسان سیاسی مشی آیت الله یعنی همانا اعتدال در جامعه ادامه خواهد داشت و دو انتخابات پیش رو نیز با حضور حداکثری مردمی که تاکنون نشان داده اند طرفدار اعتدال و اعتدال گرایی هستند، در جهت نفی گرایش های افراطی با شکوهی مثال زدنی ادامه خواهد داشت. به گونه ای که به گفته کارشناسان سیاسی نبود آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان حامی اول حسن روحانی، ضرورتاً به معنی تضعیف دولت و حامیان آن نیست.

صباح زنگنه، کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی با اشاره به رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و یکی از سیاستمداران بزرگ جمهوری اسلامی ایران را بسیار تأسف برانگیز  دانست و با اشاره به فقدان این سیاستمدار کهنه کار در عالم سیاست، در خصوص شرایط آینده می گوید، نبود آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان حامی اول حسن روحانی، ضرورتاً به معنی تضعیف دولت و حامیان آن نیست بلکه منجر به تقویت جایگاه روحانی درانتخابات خواهد شد. بنا به نظر وی هیچ شخصیتی قوی تری از روحانی در جبهه معارضان اصولگرایان برای انتخابات‌ آینده وجود ندارد.

 این دیپلمات با سابقه ایرانی معتقد است، با توجه به این که کشور در آستانه دو انتخابات مهم و سرنوشت ساز دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا قرار دارد،  جریان های سیاسی کشور حتماً تدابیری را برای رهبری درونی خود اتخاذ می کنند.

نماینده سابق ایران در سازمان همکاری اسلامی و دیپلمات ایرانی می گوید،  دو جریان اصلاح‌ طلب و اعتدال ‌گرا پس از درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در مواجهه با جریان اصولگرا بدون رهبر باقی نخواهند ماند؛ وی سپس هر اتفاق سیاسی خارق العاده یا تغییر بزرگ در سیاست داخلی ایران را بعید دانست.

          راه و منش هاشمی ادامه خواهد داشت

صادق زیباکلام، تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه معتقد است، کمترین شخصیتی را در کشور می‌توان یافت که به اندازه آیت الله هاشمی رفسنجانی مورد بی ‌اعتنایی، تخریب و بی ‌وفایی قرار گرفته باشد. او دارای کارنامه ای درخشان از نظر خدمت به انقلاب و نظام است ، اما بی ‌وفایی‌ های زیادی هم در حق او روا شد.

به گفته او شاید کمترین چهره انقلاب را می‌توان سراغ گرفت که در برابر تندروی‌ها صبر کند و ایستادگی کند. او  در این سال ‌ها شاهد بود که تندرو‌ها  خود و خانواده‌اش را تحقیر کردند، اما سکوت کرد . نتیجه سکوت این شخصیت بزرگ سیاسی این بود که او  در میان گروه‌ های مختلف مردمی و در میان مردم ایران محبوب شد.

به اعتقاد این استاد دانشگاه حضور باشکوه مردم در مراسم تشییع آیت الله هاشمی نشان داد که جایگاه او  در دل مردم ایران قرار دارد و راه و منش او ادامه خواهد داشت.  به مخالفان هاشمی رفسنجانی ثابت شد که هاشمی قابل حذف ‌شدن نیست و راه او ادامه خواهد یافت.

زیباکلام می گوید خیابان‌های اطرف دانشگاه تهران در مراسم تشییع پیکر هاشمی پر از جمعیت اندوهگین بود. آن روز شاهد بودیم که شاید برای اولین بار ‌هیچ شعاری و تخریبی علیه آیت‌ الله هاشمی رفسنجانی شنیده نشد.

او با  بیان این که جامعه در خصوص آیت الله هاشمی رفسنجانی واقعیت ‌ها را پذیرفته اند، گفت: مردم روز گذشته جواب یک عمر سیاست ‌ورزی و خدمت‌ او را دادند و بر آن مهر تایید زدند.

به اعتقاد این استاد دانشگاه حضور جوانان و حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع آیت الله هاشمی نشان داد تمام تبلیغاتی که علیه او در یکی دو دهه گذشته صورت گرفته، از توهین‌‌‌ ها و تهمت ‌ها گرفته تا تبلیغات تندروها علیه او و خانواده اش بی‌ اثر بوده و مردم نشان دادند که محبوبیت و اعتقادشان به آیت‌ الله هاشمی رفسنجانی افزایش چشمگیرتری یافته است.

          مسیر اصلاح و اعتدال در کشور ادامه خواهد داشت

علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده پیشین مجلس با اشاره به رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی و با بیان این که فقدان او در آینده کشور احساس می شود، گفت: از همین روی اصلاح طلبان یکی از بزرگترین حامیان خود را از دست دادند، اما اصلاح طلبی و اعتدال گرایی حرکتی مبتنی بر عقل جمعی است و اگر چه شخصیت های بزرگی همچون آیت الله هاشمی رفسنجانی در چگونگی سیر تحولات آن نقش زیادی دارند اما مسیر اصلاحات ادامه پیدا خواهد کرد و قطعاً دشوارتر از زمان حیات آقای هاشمی پیموده خواهد شد.

او میزان استقبال مردم از آیت الله هاشمی رفسنجانی را مؤلفه ای دانست که به خوبی نشان دهنده این مهم است که ظرفیت لازم برای طی کردن مسیر اعتدال و اصلاحات در کشور وجود دارد.

تاجرنیا ادامه داد: آیت الله هاشمی رفسنجانی دارای شخصیتی منحصر بفرد بود، به گونه ای که می توان گفت خصوصیات و ویژگی هایی که در وجود او دیده می شد در کمتر شخصی، یک جا جمع می شود.

به عقیده او شیوه اندیشه و سیاست های آیت الله هاشمی رفسنجانی باعث شده بود که حامیان و طرفداران او هم در بین سنتی ترین لایه های حوزه علمیه و هم  در بین دانشجویان و جوانان خواهان سبک زندگی مدرن حضور داشته باشند.

این نماینده پیشین مجلس گفت: همه مردم کشور حتما کمبود این شخصیت بزرگوار را حس خواهند کرد،   اما به نظر نمی ‌رسد روند عقلانیت در کشور ضربه بخورد. شخصیت‌های میانه‌ رو و طرفدار عقلانیت با توجه به حمایت ‌ها و استقبالی که از این افراد می ‌شود در می یابند که نباید خود را از این حمایت‌های مردمی دور کنند.

 این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد : مسیر اصلاح و اعتدال در کشور ادامه خواهد داشت و میزان استقبال مردم از شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز به خوبی تأیید کننده این مساله است.



      

بسم الله الرحمن ارحیم

انالله وانا الیه راجعون

چهره ی منورودرخشان اسلام ناب محمدی که حضرت امام خمینی (رض )منادی آن بود وانسان انقلابی به تمام معناحضرت آیت الله حاج شیخ علی اکبرهاشمی رفسنجانی رضوان الله علیه به دیدارمحبوب شتافت ودرجوارپیرمرادخودآرام گرفت تاازفیوضات الطاف کریم حق تعالی به پاس زحمات صادقانه ی خوددرخدمت بی منت به ملت ایران سربلنددریافت داردوشیرین وگوارابادبراورحمت واسعه ی حضرت حق تعالی.

هاشمی رفسنجانی انسانی ممتازوخردمندواسلام شناسی آزادیخواه وانقلابی خستگی ناپذیرومورداعتمادوعنایت حضرت امام وگره گشادرتنگ ناهاوبحران هابود.اوقهرمانی بودکه جزبه اعتلای انقلاب وبالابردن شان مردم فهیم ایران اسلامی ورفع ودفع خطرهاازنظام ومردم به چیزدیگری نمی اندیشید.وچه زیباوبه حق مردم شریف ایران سرافرازقدرومنزلت این بزرگ اندشمندوامیرکبیرزمان راارج نهادندودیدیم که چگونه استقبال بی نظیرمردم بدرقه راهشان شد خدایش رحمت کند.

به همین مناسبت وتجلیل اززحمات سه دهه ی خدمات ارزنده ی ایشان احزاب اصلاح طلب شهرستان دلفان ضمن عرض تسلیت ارتحال این فقیدسعیدبه محضرملت ایران رهبرمعظم وفرزانه ی انقلاب حضرت آیت الله امام خامنه ای دامت برکاته وتمامی دوستداران وفرهیختگان به همین خاطرمراسمی درروزچهارشنبه راس ساعت 11 صبح درمحل مصلی نمازجمعه ی شهرنورآبادمراسمی درشان ومنزلت این عالم ربانی ومجاهدنستوه برگزارمی گردد.امیداست همچون گذشته لطف گسترده ی مردم فهیم دلفان دراین مراسم باشکوه تسکین خاطری برای دوستداران آن یارسفرکرده ی مقام معظم رهبری باشد.وان شاالله باحضورصمیمانه ی خودخسارات سنگین فقدان اوراباحضورگسترده وویژه ی   خودجبران فرمایید.

                                                                               احزاب وتشکل های اصلاح طلب شهرستان دلفان




      

بسیاری از والدین زمانی که می بینند فرزندشان در حال جویدن ناخن هایش است ناراحت، آزرده و خشمگین می شوند و مدام به او تذکر می دهند که «ما نگران سلامتی و بهداشت تو هستیم و نمی خواهیم در آینده انگشتانی زشت داشته باشی.» بیشتر آنان بر این باورند که کودکانی که ناخن می جوند، دچار فشار عصبی و اضطراب شده اند و سعی دارند با این عمل خود تشویش و دلهره خود را کاهش دهند. آنها همچنین نگران این موضوع هستند که این رفتار در کودکانشان به صورت عادتی درآید که در آینده به سختی بتوانند آن را ترک کنند. منظور از عادت، رفتاری مقاوم شده است که بارها و بارها تکرار می شود.
یک عادت ممکن است گاه به عنوان یک سرگرمی و گاه راهی برای رهایی از اضطراب های روزانه کودک انتخاب شود. اغلب کودکان و نوجوانان طی دوران رشد خود، عادات و رفتارهای گوناگونی را تجربه می کنند که مورد تایید والدین و اطرافیان شان نیست؛ مثل مکیدن شست، انگشت در بینی کردن، مو تاب دادن و چرخیدن های متوالی در اتاق. آنان این عادات را کاملاً غیر ارادی و ناخودآگاهانه انجام می دهند و به هیچ وجه قصدشان آزردن و برانگیختن دیگران نیست. در این گونه موارد انتخاب شیوه مقابله و رویارویی با آن مشکل از اهمیت ویژه یی برخوردار است زیرا می تواند تاثیر زیادی بر روند درمان یا وخیم تر شدن اوضاع بگذارد.
 چرا دست کودکی به سمت دهانش بالا می رود؟
 گروهی از پزشکان بر این باورند که همیشه علت خاصی برای عادات گوناگون وجود ندارد، بلکه گاهی آنها رفتارهای آموخته شده یی هستند که تنها پیامدهای مثبت و خوشایندی برای کودک (یا نوجوان) داشته اند. برای مثال، می توانید زمانی که دست فرزندتان به سوی دهانش بالا می رود، دقت کنید و محرک هایی را که موجب این عمل در کودک شده است بهتر ارزیابی کنید. شاید او در همان لحظه به کاری که باید انجام دهد و برایش مشکل است، فکر می کند. می توانید خیلی ملایم از او بپرسید آیا می داند دستش را به دهان برده است؟ از جمله دلایل رایجی که موجب ناخن جویدن در کودکان و نوجوانان می شود، آن است که درصدد کاستن از فشارهای عصبی و تنش های روزانه خود هستند.
جویدن ناخن معمولا به‌دنبال وقایعی که می‌توانند منشأ اضطراب کودک باشند، بروز می‌کند. وقایعی چون: تولد یک برادر (ورود یک نوزاد به خانواده)، ورود به مدرسه و آغاز سال تحصیلی و یا جدایی والدین.
کودکی که ناخن‌هایش را می‌جود، کودکی مضطرب، کمرو و نسبتا درونگراست که برای کنترل اضطرابی که در اثر واقعه‌ای استرس‌زا در او ایجاد شده و نمی‌تواند به‌گونه‌ای دیگر اضطرابش را اداره کند، این رفتار را از خود نشان می‌دهد.
جویدن ناخن‌ها تنها روشی برای تخلیه اضطرابی است که در پشت آن چیزی عمیق‌تر را پنهان می‌کند؛ چیزی مثل خشمی فروخورده، عدم‌اطمینان یا نیاز به آرام کردن خود؛ اندکی شبیه مکیدن شست که نوزاد نمی‌تواند از مکیدن آن امتناع کند، با این تفاوت که به جای آنکه خشمش را بیرون بریزد یا آن ‌را بروز دهد، با جویدن انگشتانش خشمش را در خود نگه می‌دارد.
آنها از این طریق سعی می کنند با هیجانات و بحران های عاطفی درونی شان به مقابله برخیزند. از این رو گروهی از روانشناسان بر این باورند که نفس «جویدن ناخن» عادتی زشت و ناپسند نیست، بلکه تنها مفری برای رهایی از تنش و استرس در کودک است.
تعداد دفعات، شدت و مدت زمان این رفتار از عواملی هستند که باید زمانی که کودک ناخنش را می‌جود به آنها توجه داشت. در حقیقت، گاهی پیش می‌آید که کودکان فقط در یک دوره زمانی این رفتار را از خود نشان می‌دهند که دقیقا به‌مدت زمانی که واقعه‌ای استرس‌زا آنان را تحت‌تأثیر قرار داده است، مربوط می‌شود. اما همچنین ممکن است اگرچه واقعه استرس‌زا ناپدید شود، عمل جویدن ناخن‌ها همچنان باقی بماند و هر بار که کودک با موقعیت خاصی روبرو می‌شود، به‌طور خودکار این عمل را انجام ‌دهد.
 راه کارهای عملی  برای درمان
** برای کمک به این کودکان می توان از ناخن آسیب دیده تصویری تهیه کرد و وضعیت آن را با ناخن سالم مقایسه کرد. همچنین هنگامی که کودک مشغول جویدن ناخن است بدون این که متوجه شود، از او فیلم تهیه کنید و سپس برای او به نمایش بگذارید. احتمال دارد با مشاهده فیلم به خود بیاید و این عادت را کنار بگذارد.
** قرار دادن آیینه جلوی کودک او را متوجه این عادت ناپسند می کند. کودک را تشویق کنید در مجلات، تصویر دست های زیبا را جست وجو کند یا روی کتاب یا آینه بچسباند تا مرتب تصویر این دست ها را با دست های خود مقایسه کند.
** اقدام دیگری که در این زمینه مفید است، شناسایی مکان و زمانی است که این رفتارها در او بیشتر می شود.
به عنوان مثال، شاید کودک با ایجاد موقعیت های خاص به ناخن جویدن می پردازد. این حالت را که در او استرس ایجاد می کند شناسایی و کاری کنید که در موقعیت های استرس زا قرار نگیرد. اگر کودک هنگام تماشای برنامه تلویزیونی ناخن می جود، شیئی به دست او بدهید تا سرش گرم شود. به مکان هایی که این عادت کودک زیاد می شود نیز دقت کنید تا علت این اختلال را بفهمید. هنگامی که این عادت کم شد، با تعیین پاداش، این رفتار خوب او را تقویت کنید. به عنوان مثال، برای تشویق هر بار ناخن نجویدن ستاره ای به جدول برنامه های روزانه او اضافه کنید و به ازای هر 10 ستاره به او هدیه دهید. اگر فرزند شما دختر است به او لاک یا دستکش هدیه کنید تا با استفاده از آن جویدن ناخن را فراموش کند. اگر پسر است به او ناخن گیر یا ذره بین بدهید تا با استفاده از آن به آسیبی که به ناخن و اطراف آن رسانده است، توجه کند و ناخن های خود را کوتاه کند. در صورت آسیب رسیدن به دندان های کودک به دندان پزشک مراجعه کنید. اگر این عادت با اضطراب شدید همراه باشد، حتما از متخصصان بهداشت روان کمک بگیرید. گاهی رفتار والدین یا اطرافیان، زمینه اضطراب کودک را زیاد می کند.
 تأثیر رفتار والدین بر ناخن جویدن کودکان
متخصصان علاوه بر بررسی رفتار کودک، بر رفتار والدین او نیز تمرکز می کنند. زیرا عامل اصلی این رفتار، ممکن است عملکرد والدین و اطرافیان باشد. متخصص در این شرایط به والدین کمک می کند تا رفتار و واکنش خود را نسبت به کودک سنجیده تر کنند تا اضطرابی به کودک وارد نشود. کودک با ناخن جویدن به نحوه رفتار والدین یا اطرافیان با او واکنش نشان می دهد؛ در این زمینه والدین باید سعی کنند ناراحتی و مشکلات ناشی از مشغله های کاری خود را به منزل منتقل نکنند.
از جمله روش هایی که یک روان شناس می تواند برای برطرف کردن این مشکل کودک از آن استفاده کند، روش های خاص ریلکسیشن است. اگر به علت بالا بودن استرس کودک، این روش درمانی نیز جواب ندهد، پزشک داروهایی را تجویز می کند تا اضطراب کودک کمتر شود.
لاک های با طعم تلخ که برای مقابله با ناخن جویدن از آن استفاده می شود، چندان موثر نیست و توصیه نمی شود. والدین نباید به این عادت فرزند خود واکنش نشان دهند زیرا در برخی موارد ناخن جویدن روشی برای جلب توجه دیگران است و عکس العمل والدین همان توجهی است که کودک خواستار آن است. در مورد این عادت با او صحبت کنید اما درباره رفتارش قضاوت نکنید.صحبت با او درباره ناخن جویدن نباید باعث افزایش اضطراب وی شود. به او بگویید که این مشکل را با کمک او حل خواهید کرد.