سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
یادگار انقلاب
انقلاب اسلامی
لینک دوستان
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :7
بازدید دیروز :6
کل بازدید :122374
تعداد کل یاد داشت ها : 134
آخرین بازدید : 103/2/1    ساعت : 2:48 ع
درباره
استاد ربیع صادقی[0]

کارشناس ارشدعلوم قرآن و حدیث تدبیر,عدالت,آزادی را سرلوحه خویش قرار داده ام با خدای متعال عهد بسته ام در راه خدمت به ملت ایران اسلامی شهیدوار جان خویش را در طبق اخلاص بگزارم و بگویم خدایا تو شاهد باش.
ویرایش
جستجو
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
امکانات دیگر
استاد ربیع صادقی

محسن رضایی: عملیات کربلای پنج از دل عملیات کربلای چهار به دست آمد. واقعیت این بود که ما در عملیات کربلای چهار شکست خوردیم. هدف اصلی هم از انجام عملیات کربلای پنج تغییر و تبدیل شکست کربلای چهار به پیروزی در کربلای پنج بود.

خب فرماندهان و بخش وسیعی از رزمندگان به خاطر شکستی که در عملیات کربلای چهار خورده‌ بودیم خیلی ناراحت بودند. چون حدود هفت الی هشت ماه مداوم زحمت کشیده بودند و نتوانسته بودیم نتیجه مناسبی بگیریم. تعدادی از نیروها هم زخمی و شهید شده بودند.

ما اگر می‌خواستیم که موفق بشویم باید حداکثر ظرف یک هفته از دل این شکست یک پیروزی درست می‌کردیم. لذا یکسری جلسات هماهنگی برگزار شد.در این جلسات هم خیلی تصمیم گیری سخت بود. آقای هاشمی رفسنجانی هم چون هماهنگ کننده سپاه و ارتش بودند در این جلسات شرکت داشتند.

خب آن زمانی که ما تنهایی حضور داشتیم مشکلاتی نداشتیم، چون خودمان به راحتی تصمیم می‌گرفتیم و اجرا می‌کردیم. اما با حضور آقای هاشمی، وقتی جلسه با فرماندهان تمام شد. آقای هاشمی گفت: برای انجام این عملیات رای گیری می‌کنیم.

من رو کردم به آقای هاشمی و گفتم: آقا اینجا که مجلس شورای اسلامی نیست که می‌خواهید رای گیری کنید. فرماندهان حرف‌های خودشان را زده‌اند و حالا ما باید تصمیم بگیریم.

به فرماندهان رده‌های پایین تر گفتم: شما تشریف ببرید بیرون تا ما تصمیم‌مان را بگیریم. چون آنها همه حرف‌هایشان را زده بودند.

البته با وجود تمامی ابهاماتی که برای دوستان وجود داشت تصمیم گرفتیم تا این عملیات را انجام دهیم. اکثر فرماندهان ابهام داشتند که آیا ما در عملیات کربلای پنج پیروز می‌شویم یا نه؟ چون یک هفته قبلش ما در عملیات کربلای چهار شکست خورده بودیم.

**

عملیات کربلای پنج

 سنگینی شرایط دشوار پس از عملیات کربلای 4 ضرورت انجام عملیات دیگری را ایجاب می کرد. عملیاتی که پیروزی آن تضمین شده باشد و ضمنا از جنبه نظامی و سیاسی بسیار ارزشمند باشد تا آثار نامطلوب عدم فتح کربلای 4 را جبران نماید.

ناحیه‌ی‌ مرزی‌ِ استراتژیک‌ شلمچه‌ در منطقه‌ی‌ شمال‌ غربی‌خرمشهر واقع‌ شده‌ که‌ از جنوب‌ با اروند رود، از شمال‌ با منطقه‌ی‌عمومی‌ اهواز و از غرب‌ با مرزهای‌ بین‌ المللی‌ ایران‌ و عراق، محصورگردیده‌ است‌. وجود اروند رود در جنوب‌ آن‌، دریاچه‌ی‌ ماهی‌ و جزایربوبیان‌، ویژگی‌ نظامی‌ خاصی‌ را در این‌ منطقه‌ به‌ وجود آورده‌ است‌ وبه‌ خاطر نزدیکی‌ جغرافیایی‌ آن‌ با شهر صنعتی‌ بصره‌، از نظرکارشناسان‌ نظامی‌، دارای‌ اهمیت‌ فوق العاده‌ای‌ بوده‌ است‌.

ما اگر می‌خواستیم که موفق بشویم باید حداکثر ظرف یک هفته از دل این شکست یک پیروزی درست می‌کردیم. لذا یکسری جلسات هماهنگی برگزار شد.در این جلسات هم خیلی تصمیم گیری سخت بود. آقای هاشمی رفسنجانی هم چون هماهنگ کننده سپاه و ارتش بودند در این جلسات شرکت داشتند.

 ارزشمند ترین منطقه موجود شلمچه بود که دشمن در آن مستحکم ترین مواضع و موانع را داشت، به طوری که عبور از آن ها غیر ممکن می نمود و با توجه به اصول نظامی شناخته شده و محاسبات کمی، ضریب موفقیت بسیار ناچیز بود و بالطبع تضمین پیروزی از سوی فرماندهان عملیات را غیر ممکن می ساخت؛ لیکن ضرورت غیر قابل انکار ادامه جنگ در آن موقعیت و لزوم تسریع در تصمیم گیری پس از عملیات کربلای 4 سبب گردید که صرفا برای انجام تکلیف و با امید به نصرت الهی، تمامی نیروهای خودی اعم از رزمنده و فرمانده برای عملیات بزرگ کربلای 5 آماده شوند.

رزمندگان‌ سپاه‌ اسلام‌ برای‌ آزاد سازی‌ مناطق‌ تحت‌ اشغال‌و دفع‌ تجاوز دشمن‌ و به‌ منظور دست‌یابی‌ به‌ اهداف‌ والای‌ خود، اقدام‌به‌ انجام‌ عملیات‌ کربلای‌ پنج‌ در این‌ منطقه‌ نمودند. این‌ عملیات‌ در تاریخ‌ نوزدهم‌ دی‌ ماه‌ 1365 با رمز مبارک‌ یازهرا(ع) در منطقه‌ی‌ شلمچه‌ و شرق بصره‌ آغاز می‌شود.

دشمن با توجه به اهمیت منطقه، زمین شرق بصره را مسلح به انواع موانع و استحکامات کرده بود و با رها کردن آب در منطقه، انجام هرگونه عملیاتی را غیر ممکن ساخته و فضای امنی را برای خود به وجود آورده بود تا بتواند حرکت هر نیروی مهاجم را قبل از دستیابی به خط اول خود سرکوب کند.

 رزمندگان‌شجاع‌ سپاه‌ اسلام‌ در مرحله‌ی‌ اول‌ عملیات‌، با هجومی‌ مرگبار وغافل‌گیرانه‌ به‌ قلب‌ دشمن‌، در تاریخ‌ فردای‌ آن‌ روز، شلمچه‌ را آزادمی‌نمایند و با گسترش‌ عملیات‌ خود، هر لحظه‌ فاصله‌ی‌ خود را بابصره‌ کم‌ می‌کنند؛ به‌ طوری‌ که‌ صدای‌ شلیک‌ مسلسل‌ها مردم‌ شهر راسراسیمه‌ به‌ خیابان‌ها می‌ریزد.

در دومین‌ مرحله‌ی‌ این‌ عملیات‌،رزمندگان‌ اسلام‌ با عبور از موانع‌ ایذایی‌ و بسیار محکم‌، هجوم‌ سنگین‌خود را علیه‌ مواضع‌ دشمن‌ شروع‌ می‌کنند که‌ پاسگاه‌های‌ شلمچه‌،بوبیان‌ و کوت‌ سواری‌ در این‌ هجوم‌، آزاد می‌شود. رزمندگان‌ اسلام‌ باهجوم‌ دیگری‌ چندین‌ کیلومتر از جاده‌ی‌ آسفالته‌ شلمچه‌ ـ بصره‌ را آزادمی‌کنند و به‌ عمق‌ مواضع‌ دشمن‌ نفوذ کرده‌، خود را به‌ دژ فولادین‌بصره‌ می‌رسانند.

خاطره محسن رضایی از کربلای 5

این‌ دژ توسط‌ کارشناسان‌ خارجی‌ احداث‌ شده‌ بودکه‌ دارای‌ خاکریزهای‌ مثلثی‌، هلالی‌، سنگرهای‌ مستحکم‌ بتونی‌ وموانع‌ ایذایی‌ سنگین‌ بود و ساخت‌ آن‌ پنج‌ سال‌ طول‌ کشیده‌ بود.

اولین خط دفاعی دشمن دژی بود که در یک سمت آن سنگرهای بتونی برای استراحت نیرو و در سمت مقابل، سنگرهای دیده بانی و تیربار با مهمات آماده و سنگرهای تانک احداث شده بود. این دژ، دشمن را از موقعیت ممتازی برای اشراف و تسلط کامل بر منطقه برخوردار می کرد. در پشت خط اول چند موضع هلالی شکل احداث، که قطر هر یک به 300 الی 400 متر و ارتفاع آن به 5 تا 6 متر می رسید.

در پشت مواقع هلالی، برای تردد و استقرار تانک، جاده ساخته شده بود و به این وسیله تانک می توانست با استقرار روی مواضع مشخص شده، کل منطقه درگیری را زیر پوشش گلوله مستقیم و تیربار قرار دهد.

دومین خط دشمن به فاصله صد متر از خط اول و به موازات آن احداث، و سیل بندی بود به عرض 205 و ارتفاع 4 متر که دارای موضع پیاده، کانال مواصلاتی و مواضع تانک بود. این سیل بند از جنوب جاده شروع می شد و به سمت اروند ادامه داشت.

سومین خط دشمن، خاکریزی بود به موازات خط دوم و دارای مواضع پیاده و تانک که در جلوی آن کانال َمتروکه ای به عرض 4 و عمق 2 متر احداث شده بود. چهارمین رده دشمن در پشت نهر دوعیجی قرار داشت و شامل نهر، دژ و چندین موضع هلالی پی در پی، که بر توانایی دشمن برای مقابله و دفاع می افزود.

پنجمین رده دشمن در پشت نهر جاسم قرار داشت. ضمن آن که در حد فاصل خط چهارم و پنجم، قرارگاه دشمن، خصوصا قرارگاه تاکتیکی سپاه سوم (مقر فرماندهی لشکر11)، دارای مواضع مستحکمی بود و پدافند مستقل داشت. پس از خط جاسم تا کانال زوجی، مرکز توپخانه، لجستیک و عقبه لشکر 11 قرار گرفته بود و رده ششم و هفتم دشمن شامل کانال زوجی و مثلثی های غرب کانال زوجی بود. در منطقه شلمچه، دشمن زمین را به شکل پنج ضلعی درآورده بود. که از استحکامات بسیار پیچیده ای بر خوردار بود.

گارد ریاست‌ جمهوری‌ عراق با فرماندهی‌ صدام‌ به‌ منطقه‌ اعزام‌ می‌شود وبی‌ درنگ‌ پاتک‌های‌ سنگین‌ خود را آغاز می‌کند؛ اما هر بار با تحمل‌شکست‌های‌ سنگین‌ وادار به‌ عقب‌ نشینی‌ می‌شود. در مرحله‌ی‌ سوم‌ عملیات‌، رزمندگان‌ اسلام‌ از کنار اروند به‌ مواضع‌دشمن‌ در محور نهر جاسم‌ هجوم‌ برده‌، یگان‌های‌ سر در گم‌ دشمن‌ را درعملیات‌ گاز انبری‌ گرفتار کرده‌ و تعدادی‌ از آن‌ها را کشته‌ یا زخمی‌می‌کنند و با عبور از نهر جاسم‌ و تسلط‌ بر پل‌های‌ ارتباطی‌، به‌ عمق‌مواضع‌ دشمن‌ نفوذ می‌کنند.

 

 

ادامه مطلب...


      

 

جیمز بیل، کارشناس و تحلیلگر امریکایی مسائل سیاسی خاورمیانه و خلیج فارس معتقد است دلیل اصلی شروع جنگ و مناقشات سیاسی قبل از آن را به طور کلی می‌توان در «تسلط یافتن بر خلیج فارس» دانست. صدام می‌خواست از طریق تسلط یافتن بر قدرت اسبق منطقه، خود را به عنوان ژاندارم جدید این منطقه استراتژیک معرفی کند و از این طریق امتیازات سیاسی و اقتصادی فراوانی از کشورهای ثروتمند منطقه کسب کند. تحقق این هدف برای مصر و عربستان سعودی و سایر شیخ نشینهای منطقه چندان ناخوشایند نبود.

کارشناسان سیاسی دلایل دیگری را نیز در علت وقوع این جنگ موثر می‌دانند که همگی به نوعی بخشی از انگیزه اصلی ذکر شده را تشکیل می‌دهند. برخی از این موارد به شرح زیر است:

اندیشه? جداسازی خوزستان از ایران

محمد رضا پهلوی و صدام حسین با میانجیگری هواری بومدین معاهده الجزایر را امضا کردند.
نوشتار اصلی: مناقشات مرزی عراق و ایران‎
همچنین ببینید: معاهده 1975 الجزایر و اشغال سفارت ایران در لندن

اندیشه جداسازی استان خوزستان و الحاق آن به خاک عراق یکی از دلایل مهم این جنگ بود[نیازمند منبع] به ویژه اینکه شورش عرب‌های بعثی مخالف انقلاب در خوزستان با شکست رو به رو شده بود. پس دولت عربگرای حزب بعث عراق خود دست به کار شد و در این راستا جنگ خود را نیز جنگ قادسیه دوم نام نهاد. قابل ذکر است که بیشتر کشورهای عرب -به جز چندی چون سوریه و لیبی-از رژیم صدام در این جنگ پشتیبانی کردند.[8] عراق و ایران در سال 1975 در الجزایر، معاهده‌هایی در زمینه تعیین خطوط مرزی، بویژه در مورد اروندرود که مرز مشترک دو کشور را تشکیل می‌دهد امضا کردند. صدام حسین پس از پیروزی انقلاب 57 در ایران و به نشانه بی اعتبار دانستن این معاهده، متن آن را در مقابل دوربین تلویزیون عراق پاره کرد و دستور حمله به ایران را صادر کرد. صدام حسین در مصاحبه با مجله آلمانی اشپیگل اذعان کرد که نظام بعثی از همان ابتدای انعقاد قرارداد مرزی1975 در زمان شاه خود را مغبون می‌دیده.


سفیر عراق در لبنان در مصاحبه با روزنامه النّهار گفت:[10]« بهبود شرایط با ایران منوط به تحقق 3 شرط اصلی است:1-تجدیدنظر در عهدنامه1975 الجزایر درباره اروند رود 2-اعطای خودمختاری به عشایر کرد و بلوچ و عرب 3-خروج نیروهای نظامی ایران از جزایر سه گانه مورد مناقشه و سراسر خلیج فارس »


از اردیبهشت 1359 بر تعداد زد و خوردهای مرزی و دامنه آن افزوده شد و ارتش عراق با نبردهای پراکنده و تقریباً روزانه، ارتش ایران را در چند جبهه، در کردستان (مبارزه با کومله و حزب دموکرات کردستان ایران) و در خوزستان (شورش حزب خلق عرب)، و مبارزه با سران عشایر در مرزهای عراق مشغول نگاه می‌داشت.

تضعیف ساختار ارتش

برخی کارشناسان معتقد بودند که چون رژیم پهلوی تنها از جنبه نظامی بر سایر کشورهای خلیج فارس برتری داشت، پس با از میان برداشته شدن قدرت نظامی که مهمترین رکن این رژیم را تشکیل می‌داد و به طبع آن تضعیف قدرت کشور، دیگر دلیلی برای تبعیت و به رسمیت شمردن حقوق بین‌المللی این کشور وجود ندارد.

گروهی نیز اعتقاد داشتند که پس از انقلاب ایران و در پی فرار یا اعدام سران ارتش شاهنشاهی و هرج و مرج ناشی از عدم وجود نیروی کارآزموده و همچنین ترور شخصیت‌های وفادار به انقلاب (همچون سرلشکر قرنی) که توسط گروه‌های مخالف انقلاب انجام شد، ساختار ارتش عملاً از هم پاشید.

بعد از ترور سرلشکر قرنی توسط گروه فرقان در طول مدت 17 ماه رؤسای ستاد کل ارتش یکی پس از دیگری استعفا دادند. این فرماندهان ستاد کل به ترتیب عبارت بودند از: سرلشکر فربد، سرلشکر شادمهر، سرتیپ شاد و بالاخره سرتیپ فلاحی که پنجمین رئیس ستاد کل ارتش به هنگام شروع جنگ بود.  در نیروی هوایی، در طول 14-15 ماه بعد از انقلاب، تعویض بالاترین رده در موقعیت فرماندهی آن نیرو بدین ترتیب بود: سپهبد مهدیون، سرتیپ ایمانیان، سرهنگ معین پور، سرلشکر باقری، و بالاخره سرهنگ فکوری که پنجمین فرمانده نیروی هوایی به هنگام شروع جنگ بود. سپهبد مهدیون به جرم شرکت در کودتای نوژه اعدام و سرلشگر باقری نیز زندانی شد.[نیازمند منبع]

در نیروی دریایی نیز این تغییرات در طول یک سال و نیم بدین ترتیب بوده‌است: دریادار مدنی، دریادار علوی، دریادار طباطبایی و بالاخره دریادار بهرام افضلی که چهارمین فرمانده نیروی دریایی به هنگام شروع جنگ بود و به جرم عضویت در حزب توده ایران در اردیبهشت 1362 دستگیر شد و به اتهام جاسوسی به همراه 9 نفر دیگر از افسران بلندپایه ارتش در اسفند سال 1362 تیرباران شد.

در نهایت از 13 تن بالاترین رده فرماندهان نیروهای مسلح ارتش ایران، 8 نفر به اشکالی چون اعدام، زندان، تبعید و فرار حذف شدند.

دیدار جمعی از فرماندهان جوان سپاه پاسداران با سید روح‌الله خمینی در بیت رهبری(جماران)

در این بین سپاه پاسداران نیز نیرویی تازه‌تاسیس و بی‌تجربه بود و امکانات و توانایی لازم برای جنگ را نداشت. فرماندهان رده بالای سپاه را غالباً جوانان 20 تا 30 ساله تشکیل می‌دادند که از اصول کلاسیک رزم بی اطلاع بودند.

لشکر زرهی خوزستان نیز که مجهزترین لشکر زرهی ارتش ایران قبل از انقلاب بود و نقش تدافعی در حمله احتمالی ارتش عراق به ایران جزو مسئولیت‌های سازمانی آن لشکر مجهز بود، به هنگام حمله ارتش عراق به ایران از 385 تانک سازمانی این لشکر، فقط 38 تانک آماده عملیات بود.[12] بخشی از فرماندهان آن لشکر تا رده فرماندهان گردان و گروهان زندانی بودند. فرمانده لشکر 92 زرهی به نام سرهنگ فرزانه، حدود یک ماه قبل از حمله ارتش عراق به ایران بنا به رای دادگاه انقلاب در اهواز اعدام شده بود.
[ویرایش]
کودتای نوژه
نوشتار اصلی: کودتای نوژه

طبق طرح کودتای نوژه تنی چند از افسران وفادار به شاه با تمرکز افسران نیروی هوایی ایران برای بازگردانی شاپور بختیار به ایران و کشتن سید روح‌الله خمینی و نابودی جمهوری اسلامی طرح ریزی کرده بودند. بر طبق نقشه از پیش تهیه شده؛ پس از کودتا می‌بایست ارتش عراق در یک حمله سریع خوزستان را اشغال می‌کرد و بختیار «دولت آزاد» را در این خطه اعلام می‌نمود که با کشف کودتای نوژه در 18 تیر 1359 و اعدام عوامل و دست اندرکاران آن، این کودتا قبل از هر اقدامی با شکست مواجه شد. ولی با وجود شکست کودتا ارتش عراق دست به حمله زد. عراق همزمان با کودتای نوژه در 20 نقطه مرزی با ایران درگیری ایجاد کرده بود

ادامه مطلب...


      

abarچکیده خبر, [10.09.16 00:54]
[ Photo ]

چکیده خبر, [10.09.16 00:55]
?? دو نوع اصلاح‌طلب از زبان دبیر حزب همبستگی شاخه‌ی شهرستان دلفان؛ «اصلاح‌طلب منفعت‌طلب» و «اصلاح‌طلب واقعی»!

?? «جن‌گیری» و «هاله‌ی نور» را تدبیر و امید از میز دولت برچید!

ربیع صادقی وقتی پشت تریبون سخنرانی نشست اصلاح‌طلبان دلفان قرار گرفت تفاوت دو نوع اصلاح‌طلب را چنین برشمرد:
«اصلاح‌طلب واقعی دنبال خدمت صادقانه به مردم است و بدون منت به مردم خدمت می‌کند و این از اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است؛ اما اصلاح‌طلب منفعت‌طلب دنبال منفعت  و منافع شخصی است».
صادقی که در نشست عصر پنجشنبه 17 شهریورماه در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دلفان حاضر شده بود بیان کرد:
«اصلاح‌طلبان واقعی عقلانیت‌محور هستند؛ قانون اساسی را هم قبول دارند و جریان‌محور هستند اما اصلاح‌طلبان منفعت طلب دنبال این می‌روند که هو و جنجال ایجاد کنند!».
وی تشریح کرد:
«اصلاح‌‌طلب واقعی به دنبال شایسته‌سالاری هستند و این همان کلام قرآن کریم است ولی اصلاح‌طلب منفعت‌طلب دنبال این می‌رود که به جای به‌کارگیری شایستگان از افراد غیرشایسته استفاده شود». 
صادقی گریزی به آموزش و پرورش زد و بیان کرد:
«در آموزش و پرورش هم باید شایسته‌سالاری حاکم باشد و نخبگان متدین به‌کارگیری شوند».
او به برخی موفقیت‌های دولت تدبیر اشاره کرد:
«نرخ رشد اقتصادی الان به بالای 6 درصد رسیده است در حالی که قبلاً منفی بود؛
تولید روزانه 800 هزار بشکه نفت به دو میلیون بشکه نفت رسیده است؛
کشور را دولت تدبیر از وضعیت رکود تورمی بیرون آورد؛
جن‌گیری و توهمات از میز دولت رخت بربست؛
دکتر روحانی خط قرمز را کابینه‌اش اعلام نکرد؛
هاله‌نوردیدن از دولت رخت بربست؛
دولت تدبیر تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌های کشتیرانی را برداشت.».
گفتنی است نشست اصلاح‌طلبان دلفان پنجشنبه 17 شهریورماه ساعت 15 در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد.
برخی کنش‌گران این شهرستان نیز در این نشست شرکت نکردند زیرا برخی اختلافات ناشی از انتخابات مجلس، هم‌چنان در بین بخشی از کنش‌گران در دلفان به قوت خویش باقی است.

همراه کانال خبری چکیده خبر باشید!

https://telegram.me/chekidekhabar

چکیده خبر, [10.09.16 12:04]
?? تلنگرهای «نشست دلفان» به آموزش و پرورش لرستان!

نشست اصلاح‌طلبان دلفان با یک بیانیه‌ی پایانی، پایان یافت که بخشی از این بیانیه به آموزش و پرورش تلنگر می‌زد!
تلنگر این‌که نباید نیروهای موافق دولت تدبیر از بدنه مدیریتی آموزش و پرورش حذف شوند! تلنگر این‌که در انتصابات آموزش و پرورش لرستان بایستی از نیروهای شایسته و البته همراه دولت تدبیر استفاده شود!
تلنگر این‌که نباید از نیروهای مخالف دولت تدبیر در بدنه مدیریتی آموزش و پرورش استان استفاده شود!

در حال حاضر مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان، گودرز کریمی‌فر است. آذرماه 92 بود که کریمی‌فر به‌عنوان مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان منصوب شد.
در انتخابات اسفندماه 94 و اردیبهشت‌ماه 95 که نمایندگان مجلس دهم شورای اسلامی توسط مردم انتخاب شدند اکثر قاطع کرسی‌های استان لرستان در مجلس به اصولگرایان، نئواصولگرایان و اعتدالیون رسید و فقط یک اصلاح‌طلب حزبی، محمد بیرانوندی، به مجلس راه یافت.

در همین چند هفته‌ی گذشته شایع شد که براساس تغییر ترکیب نمایندگان استان در مجلس، رؤسای آموزش و پرورش شهرستان‌های سلسله و پلدختر تغییر خواهند کرد.
این شایعه پس از تغییر رئیس آموزش و پرورش شهرستان الیگودرز تقویت شد. برخی اعتقاد دارند برمعیار تغییر ترکیب نمایندگان در مجلس، رویکرد رفتار چیدمانی‌ـ مدیریتی مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز به سوی تعادل‌گرایی تعاملی با نمایندگان اصولگرا، اعتدالی و نئواصولگرا در استان پیش خواهد رفت.

به نظر می‌رسد بخشی از بیانیه‌ی نشست اصلاح‌طلبان دلفان که درباره‌ی آموزش و پرورش بود در واکنش به همین شایعات و همین تحلیل‌ها در این نشست، قرائت شد.
نشست اصلاح‌طلبان دلفان با هدف تقویت انسجام بین اصلاح‌طلبان با میزبانی احزاب همبستگی و مردم‌سالاری، بعدازظهر پنجشنبه 18 شهریورماه در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دلفان برگزار شد.

برخی کنش‌گران دلفان هم در این نشست به علت تداوم اختلافات انتخاباتی مجلس، شرکت نکردند اما برگزارکنندگان، این نشست را یک «آغاز» برای وحدت‌گرایی و انسجام‌بخشی بین اصلاح‌طلبان در چند ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا می‌دانند و امید دارند سایر شهرستان‌های استان نیز آرام آرام به استقبال چنین نشست‌های وحدت‌بخشی بروند. 
فرماندار اعتدال‌گرا و آرام دلفان، «جعفر طولابی» نیز در «نشست دلفان» شرکت جست.

همراه کانال خبری چکیده خبر باشید!

https://telegram.me/chekidekhabar

ادامه مطلب...


      

?? دو نوع اصلاح‌طلب از زبان دبیر حزب همبستگی شاخه‌ی شهرستان دلفان؛ «اصلاح‌طلب منفعت‌طلب» و «اصلاح‌طلب واقعی»!

?? «جن‌گیری» و «هاله‌ی نور» را تدبیر و امید از میز دولت برچید!

ربیع صادقی وقتی پشت تریبون سخنرانی نشست اصلاح‌طلبان دلفان قرار گرفت تفاوت دو نوع اصلاح‌طلب را چنین برشمرد:
«اصلاح‌طلب واقعی دنبال خدمت صادقانه به مردم است و بدون منت به مردم خدمت می‌کند و این از اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است؛ اما اصلاح‌طلب منفعت‌طلب دنبال منفعت  و منافع شخصی است».
صادقی که در نشست عصر پنجشنبه 17 شهریورماه در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دلفان حاضر شده بود بیان کرد:
«اصلاح‌طلبان واقعی عقلانیت‌محور هستند؛ قانون اساسی را هم قبول دارند و جریان‌محور هستند اما اصلاح‌طلبان منفعت طلب دنبال این می‌روند که هو و جنجال ایجاد کنند!».
وی تشریح کرد:
«اصلاح‌‌طلب واقعی به دنبال شایسته‌سالاری هستند و این همان کلام قرآن کریم است ولی اصلاح‌طلب منفعت‌طلب دنبال این می‌رود که به جای به‌کارگیری شایستگان از افراد غیرشایسته استفاده شود». 
صادقی گریزی به آموزش و پرورش زد و بیان کرد:
«در آموزش و پرورش هم باید شایسته‌سالاری حاکم باشد و نخبگان متدین به‌کارگیری شوند».
او به برخی موفقیت‌های دولت تدبیر اشاره کرد:
«نرخ رشد اقتصادی الان به بالای 6 درصد رسیده است در حالی که قبلاً منفی بود؛
تولید روزانه 800 هزار بشکه نفت به دو میلیون بشکه نفت رسیده است؛
کشور را دولت تدبیر از وضعیت رکود تورمی بیرون آورد؛
جن‌گیری و توهمات از میز دولت رخت بربست؛
دکتر روحانی خط قرمز را کابینه‌اش اعلام نکرد؛
هاله‌نوردیدن از دولت رخت بربست؛
دولت تدبیر تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌های کشتیرانی را برداشت.».
گفتنی است نشست اصلاح‌طلبان دلفان پنجشنبه 17 شهریورماه ساعت 15 در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد.
برخی کنش‌گران این شهرستان نیز در این نشست شرکت نکردند زیرا برخی اختلافات ناشی از انتخابات مجلس، هم‌چنان در بین بخشی از کنش‌گران در دلفان به قوت خویش باقی است.

ادامه مطلب...


      

فرقه اسماعیلیه
یکی از فرق مهم شیعه است که پس از فرقه اثنی عشری یشترین تعداد را در میان شیعیان دارند اکنون در 25 کشورپراکنده اند اسماعیلیان  تاریخ پر حادثه ای داشته اند ودو بار در طول تاریخ در دوره خلافت فاطمیون ودولت نزاریان موفق به تاسیس حکومت مستقل شده اند واز قدرت سیاسی قابل توجهی بهره مند شده اند ونیز از اغاز ظهور خود در اواسط قرن دوم هجری اسماعیایان در زمینه اصول عقاید وتفکر فلسفی فعالیت چشم گیری داشته اند اسماعیلیان که از اختلاف برسر جانشینی امام جعفر صادق ع در سال 148هجری قمری (765) میلادی) از دیگر شیعیان امامی در کوفه جدا شدنددر مدت نسبتا کوتاهی نهضت انقلابی مهی را بنیان نهادند که هدف ان براندازی حکومت بنی عباس بودوسرانجام توفیق یافت در سال 297 خلافت فاطمیون را به رهبری امام اسماعیلی در افریقا پایه گذاری کند دوره فاطمی درواقع عصرطلایی تفکر وادبیات اسماعیلی است که طی ان داعیان ومتکلمان اسماعیلی کتب ورسائل زیادی در علوم مختلف مذهب اسماعیلی تالیف کردندمانند ناصر خسرو وخواجه نصیرالدین طوسی که رساله هایی در باره فرقه اسماعیلی نوشته اند وبعدها قرمطیان بحرین از نهضت اسماعیلی جدا شدند ونهضت اسماعیلی در سال 487با مهمترین بحران داخلی مواجه گشت که بار دیگر مربوط به اختلاف در مسئله جانشینی امام بود در ان سال اسماعیلیان به دو شاخه مستعلویه ونزاریه تقسیم شدند اسماعیلیان مستعلوی از حمایت رسمی دولت فاطمی برخور دار بودند وبعدا گرفتار اشعابات اصلی وفرعی خود شدند.وپس از انقراض سلسله فاطمی در سال 567مستعلویان هرگز نتوانستند قدرت سیاسی مستقلی کسب کنند شاخه ای از انان که اسماعیلی طیبی است ابتدا در یمن در انتظار امام غائب خویش است سپس به شیه قاره هند امدند که در انجا بنام بهره شهرت یافتند
نزاریان که اکثریت قاطع جامعه اسماعیلی را تشکیل می دهند ابتدادر ایران در خوزستان سپس به الموت رودبار  اصفهان خراسان ری نیشابور مستقر شدند حسن صباح ناصر خسرو ابوحاتم رازی ابو یعقوب سیستانی محمدبن احمد نسفی ازداعیان اینفرقه هستند حسن صباح در شهر قم زاده شد وعلیه سلجوقیان ترک قیام کرد ورهبری نزاریان را مستقل از حکومت فاطمی مصر رهبری کرد حسن صباح اثار مهمی در زمینه کلام وفلسفه به زبان فارسی تالیف کرد که تاب چهار فصل او را میتوان نام برد که به جانمانده است پس ازحسن صباح 7تن انشین وی بودند که 166سال حکومت کردند وسرانجام در سال 654در بر اثرتهاجم مغولان قلعه الموت تسلیم ودولت نزاریه نیز عمرش به پایان رسید ومابقی این فرقه به افغانستان وهند فراری شدند ودر قرن نوزدهم میلادی مرکز دعوت این فرقه به هند انتقال یافت در خراسان ایران روستای دزباد هرسال اخر تابستان مراسم دارنداخرین امام اسماعیلی الان حضرت شاه کریم حسین اقاخان چهارم است که 49 امام نزاریان است ووی در انگلیس یاسویس است . تنها فردی که مطالعه عمیقی در باره اسماعیلیان نزاری انجام داده است ولادیمیر ایوانوف روسی است . فرقه های اسماعیلی در هند بنام خوجه شهرت دارند که همگی اقا خان چهارم را 49 امام خود میدانند واسماعیلیان مستعلوی در هند بهره خوانده می شوند که همچنان در انتظار امام غائب خویش هستند علمای شیعه وسنی پیوسته این فرقه را از جمله ملاحده واهل بدعت به حساب می اوردند داستان حشیش وباغ بهشت را ماکوپولو سیاح وجهان گرد ونیزی ساخته است وپس از ان محققان این داستان ساختگی را وارد تاریخ کرده اند . در صورتی که فداییان اسماعیلی از روی ارمانهای خود به ترور افراد می پرداختند ....دکتر یوسف نورایی مطلق

ادامه مطلب...


      

 از سده گذشته تاکنون، احزاب ایرانی فاقد کارآمدی لازم بوده‌اند که از جمله علل آن را می‌توان مطلق بودن قدرت پادشاهان دانست. مطلق بودن قدرت که ویژگی تاریخی ساختار سیاسی ایران قبل ازسال 57بوده است، مانع اصلی شکل‌گیری کانون قدرت مستقل در جامعه ایرانی به شمار می‌رود. نبود امنیت ناشی از حکومت مستبدان و قدرتمندان نیز مخل شکل‌گیری نهادهای مدنی در طی تاریخ بوده است، از سویی مهاجرت‌ها و تهاجم‌های متعدد به کشور، بی‌ثباتی و ناامنی جامعه را در پی داشته و به صورت مانعی در مسیر استمرار مدنیت و تکامل مداوم آن رخ نموده است.

همچنین حضور پررنگ ایلات و عشایر در تاریخ و سیاست ایران، همراه با فرهنگ سیاسی ایلاتی و عشیره‌ای، تأثیر عمده‌ای در ایجاد هرج و مرج داخلی و تضعیف وحدت و یکپارچگی ملی، به عنوان بستر لازم برای تحقق دموکراسی و نهادهای مدنی مانند احزاب، داشته است.

یکی دیگر از ریشه‌های تاریخی، موفق نبودن احزاب در ایران آن است که فرماسیون و ساختار اجتماعی در ایران کمتر در معرض تغییرات و تحولات زیربنایی قرار گرفته و در طی تاریخ زیربنا و شالوده اقتصادی ایران، دولتی بوده و دولت به صورت بزرگترین کارفرما عمل کرده است. از سویی، یکی دیگر از موانع تاریخی تحزب که همیشه جوامع سنّتی با آن روبرو بوده‌اند، درگیری پنهان و آشکار میان سنّت و تجدد است.

بر این اساس پذیرش تحزب، به عنوان نهادی مدرن در بخش سنّتی جامعه ایرانی با دشواری‌هایی همراه بوده است.

باید افزود که بدبینی و ناآگاهی عمومی نسبت به جایگاه احزاب هم مانع رشد تحزب در ایران شده است که از دلایل این بدبینی‌ها می‌توان به فقدان هم‌سویی عملکرد احزاب با سنن، آداب و اعتقادات عمومی و مذهبی، وابستگی به اجانب و نظام‌های مستبد داخلی، وجود بی‌صداقتی و شعارزدگی در عمل این تشکل‌ها در طی تاریخ اشاره کرد.

همچنین کم‌تجربگی مردم و نهادها در تحقق مشارکت سیاسی فعّال، باعث ضعف پشتیبانی تاریخی از فعّالیت احزاب سیاسی امروز شده است. از تأثیرات انکارناپذیر جنگ‌ و بحران‌های مشابه بر سیر تحزب و کامیابی یا ناکامی احزاب، نیز نباید غافل شد. به عنوان نمونه جنگ هشت ساله عراق علیه ایران بسیاری از فعّالیت‌های سیاسی را کند کرد و عده زیادی از نیروهای فعّال سیاسی را درگیر حضور در جنگ علیه بیگانگان نمود




      

(دحو الارض» مطابق با بیست و پنجم ماه ذی‌القعده، روزی است که خداوند با نظر به کره زمین، به جهان خاکی حیات بخشید، از این روز، بخش‌هایی از کره زمین ـ که سراسر از آب بود ـ شروع به خشک شدن کرد تا کم کم به شکل یک چهارم خشکی‌های امروزی درآمد.
مطابق روایات، اولین نقطه ای که از زیر آب سر برآورد، مکان کعبه شریف و بیت الله الحرام بود. ادامه مطلب...