آیت‎الله جوادی آملی، در درس تفسیر خود در مسجد اعظم در ادامه تفسیر آیات سوره مبارکه طور اظهار داشت: قرآن کریم یک وقت می‌فرماید: ?لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ?، ?لَعَلَّهُمْ یَعْلَمُونَ?، تفکر کنید، تعلّم و تعقّل کنید، اینها نعمت‌های خوبی است؛ در این موارد فرمود ما آنجایی که می‌گوییم، ?لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ?، ?لَعَلهمْ یَعْلَمُونَ?، این از آن جهت است که انسان مشکل داخلی خودش را حلّ کند؛ اما اگر بخواهد تحوّلی در جامعه پیدا بشود و مردم اصلاح بشوند، این با ?لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ?  و ?لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ?  است.


او ادامه داد: تاکید قرآن این است که کار از علما  و عقلا ساخته نیست، علما فقط در حوزه‌ها جمع می‌شوند درسشان را می‌گویند دو بار، سه بار، چهار بار این اصول و فقه را می‌گویند و تمام می‌شود. عده‌ای را هم تربیت می‌کنند؛ این کار مقطعی است، کار از عقلا هم ساخته نیست. بلکه جامعه را قائمان بالعلم اداره می‌کنند.

این مرجع معزز تقلید در توضیح واژه «قوم» در عبارت «لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ» بیان داشت: قوم عالم یا قوم عاقل؛ نظیر قوم عاد و ثمود نیست، ما روی کره زمین نداریم که این قوم، قوم عالم باشند، این قوم، قوم عاقل باشند! بلکه این قوم یعنی قیام؛ اگر کسی قائم «بالعلم» بود قائم «بالعقل» بود مثل امام [رحمة الله علیه]، جامعه را اصلاح می‌کند. همچنین وجود مبارک حضرت [عجل الله تعالی فرجه الشریف]هم که می‌آید، «بما أنه علیمٌ» نیست «بما أنه قائم بالعقل و العدل» جهان را اصلاح می‌کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تاکید کرد:  اگر جامعه بخواهد اصلاح بشود با حوزه و درس و بحث حوزه، که مقطعی است حاصل نمی شود؛ آن تحوّل عظیم که بتواند جلوی اعتیاد و  بی‌ازدواجی را بگیرد، جلوی ازدواج سفید ، افزایش  طلاق و گرانی را بگیرد، و مدینه فاضله شکل بگیرد، برای ?لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ? است، ?لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ? است. اگر کسی «قائم بالعقل» و «قائم بالعلم» بود، آن وقت می تواند کشورش را اصلاح کند.

وی تصریح داشت: متأسفانه ما  به زهد و عبادت نزدیک‌تر هستیم تا به علم و عقل. زاهد و عابد مشکل خودشان را حلّ می‌کنند، علم ما هم تقریباً دارد مشکل خودمان را حلّ می‌کند، ما عالم هستیم ، ما عاقل هستیم نه «قائم بالعقل» و  «قائم بالعلم» .

این استاد تفسیر با بیان این مطلب که وجود مبارک امام زمان(عج) قائم به عقل و عدل است اذعان کرد: اگر وجود مبارک حضرت ظهور کند «بما أنه علیمٌ، بما أنه عاقلٌ»،  او «قائم بالعقل» است، «قائم بالعدل» است که جهان را اصلاح می‌کند. در قبالش هم مثل استکبار و صهیونیسم اینها «قائم بالطغیان» هستند. این جنگ جهانی اوّل و جنگ جهانی دوم را اینها راه‌اندازی کردند. میلیون ها آدم را در جنگ جهانی اول و دوم کشتند، الآن حالا جنگ جهانی اوّل و دوم ندارند جنگ‌های نیابتی دارند یا سوریه هست یا غزّه است یا یمن است یا عراق هست، جنگ‌های نیابتی دارند. این قوم، قوم طاغی؛ یعنی «قائم بالطغیان» است. اینکه امام (رحمه الله) می‌فرمود شیطان بزرگ، شیطان بزرگ، همین است. یک وقت است کسی کار فساد می‌کند در داخله خودش، او فاسد هست؛ اما طاغوت باشد «قائم بالطغیان» باشد نیست. اما اینها «قائم الطغیان» هستند. لذا آنجا که قرآن دارد: ?بَلْ هُمْ قَوْمٌ طاغُونَ?، نمونه‌هایش همین استکبار و صهیونیسم است که کاری جز آدم‌کشی ندارند

<** ادامه مطلب... **>