سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
یادگار انقلاب
انقلاب اسلامی
لینک دوستان
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :27
بازدید دیروز :56
کل بازدید :122582
تعداد کل یاد داشت ها : 134
آخرین بازدید : 103/2/9    ساعت : 9:13 ص
درباره
استاد ربیع صادقی[0]

کارشناس ارشدعلوم قرآن و حدیث تدبیر,عدالت,آزادی را سرلوحه خویش قرار داده ام با خدای متعال عهد بسته ام در راه خدمت به ملت ایران اسلامی شهیدوار جان خویش را در طبق اخلاص بگزارم و بگویم خدایا تو شاهد باش.
ویرایش
جستجو
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
امکانات دیگر
استاد ربیع صادقی

اهمیت اعتدال از دیدگاه قرآن و روایات:نویسنده :ربیع صادقی

در قرآن در وصف بندگان خاص خدا، در آیه 67 سوره فرقان می‏خوانیم:
و الذین اذا انفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا و کان بین ذلک قواما
: آنها کسانی هستند که هرگاه انفاق کنند، نه اسراف می‏کنند و نه سخت‏گیری، بلکه در میان این دو، حد اعتدال دارند .
و در مورد دیگر از زبان لقمان می‏خوانیم که در مقام نصیحت به پسرش گفت:
و اقصد فی مشیک و اغضض من صوتک ان انکر الاصوات لصوت الحمیر
: پسرم!در راه رفتن، اعتدال را رعایت کن، از صدای خود بکاه ( یعنی هرگز فریاد مزن بلکه به طور معتدل سخن بگو) که زشت‏ترین صداها صدای خران است . (لقمان - 19 )
از این آیات فهمیده می‏شود که از دیدگاه قرآن، در همه امور - حتی در کار نیک مثل انفاق - باید رعایت اعتدال کرد و از کندروی و تندروی پرهیز نمود.
در روایات اسلامی نیز بسیار سخن از اعتدال به میان آمده، در اینجا به عنوان نمونه: به ذکر چند روایت اکتفا می‏شود:
1 - رسول اکرم (ص) فرمود:
من اقتصد اغناه الله
: کسی که میانه روی کند، خداوند او را بی‏نیاز می‏سازد .
2 - امام علی (ع) فرمود:
المؤمن سیرته القصد
: شیوه زندگی مؤمن بر اساس میانه روی است . (286)
3 - امیر مؤمنان (ع) هنگام شهادت، در ضمن وصیت خود به پسرش امام حسن (ع) فرمود:
اقتصد یا بنی فی معیشتک، و اقتصد فی عبادتک
: ای پسرم!در شئون زندگی خود میانه رو باش، و همچنین در عبادت کردن، رعایت اعتدال کن . (287)
4 - رسول خدا (ص) به حضرت علی (ع) فرمود:
ان هذا الدین متین، فاوغل فیه برفق، و لا تبعض الی نفسک عبادة ربک، فان المنبت لا ظهرا ابقی و لا ارضا قطع
: همانا این دین، متین و استوار است، با نرمش در آن وارد شو، و عبادت پروردگار را (با زیاده روی ) مبغوض خود نگردان، زیرا خسته کننده مرکوب (آن کسی که در راندن مرکب خود زیاده روی کرده ) نه مرکوب باقی گذاشته و نه با پیمودن مسافت، به مقصد رسیده است . (288)
5 - امام صادق (ع) فرمود: من در جوانی مشغول طواف کعبه بودم و در عبادت خدا کوشش فراوان می‏کردم، در حالی که غرق در عرق شده بودم، پدرم (امام باقر ع ) مرا دید، و به من فرمود:
یا جعفر یا بنی دون ما اراک تصنع، فان الله عزوجل اذا احب عبدا رضی عنه بالیسیر
: ای جعفر ای پسرم!کمتر از آنچه می‏بینم عبادت کن، چرا که خداوند هرگاه بنده‏ای را دوست دارد به اندکی از او خشنود می‏شود . (289)

از آیات و روایات فوق چنین بدست می‏آید که اسلام دین اعتدال در همه امور حتی در عبادت خدا است، و در آیات و روایات مذکور، اعتدال در امور ششگانه زیر مطرح شده:
1 - اعتدال در انفاق 2 - اعتدال در راه رفتن 3 - اعتدال در سخن گفتن 4 - اعتدال در معاش و مخارج زندگی 5 - اعتدال در عبادت 6 - اعتدال درسیاست و به طور کلی؛ اعتدال در همه شئون زندگی، سیره و روش انسان با ایمان است .

دوری از حد اعتدال در همه امور، موجب پیامدهای انحرافی و بسیار زیانبخش خواهد شد .
افراط و تفریط در مسائل اعتقادی، موجب کفر و شرک شده و انسان را در وادی هولناک الحاد و بی‏دینی قرار می‏دهد، به عنوان مثال آنان که در مورد امام علی (ع) راه اعتدال را نپیمودند، کارشان به جایی رسید که مانند خوارج، علی (ع) را کافر خواندند و به جنگ او رفتند، و حضرت علی (ع) کشتن آنها را واجب دانست، و در جنگ نهروان، چهار هزار نفر از آنها را کشت . (290)
افراط در روش، موجب اسراف و رفاه‏طلبی و تجملات شده و روح انسان را از ارزشهای انسانی دور ساخته و مسخ می‏کند .
تفریط در روش، گاهی موجب صوفی گری و بازی‏های صوفیانه شده، که انسان را فرسخها از اسلام ناب دور می‏سازد .
افراط در عمل گاهی موجب وسواس در همه کارها شده و از انسان، موجودی طفیلی و پریشان و سست عنصر می‏سازد که در همه چیز شک می‏کند، و در این مسیر تا سر حد دیوانگی به پیش می‏رود .
افراط در عبادت موجب خستگی و بی‏میلی شده و روح شادابی در عبادت را از انسان می‏گیرد، و در نتیجه عبادت او را بی‏محتوا می‏سازد .
تفریط و کوتاهی در عبادت نیز نتیجه معکوس داشته و موجب پرت شدن انسان از فضای ملکوتی ایمان، به وادی هولناک گناه خواهد شد .
افراط در انفاق، موجب تهی دستی و بیچارگی می‏شود، و تفریط در انفاق موجب بخل و آز می‏گردد و ...
به این ترتیب می‏بینیم راه صحیح و اصولی و نتیجه بخش، همان راه اعتدال است، و راه تفریط و افراط، موجب انحرافها و نتائج شوم و ویرانگر خواهد شد .




      

 




      

4




      

آیت الله شبیری زنجانی نیز خطاب به آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه «به شما علاقه دارم»، گفت: در روایات داریم که مستحب است اگر شخصی به کسی علاقه دارد، آن را اظهار کند.

آیت الله شبیری زنجانی از آیت الله هاشمی رفسنجانی خواستند با توجه به اینکه فعلاً کسی را نداریم که بهتراز شما  انقلاب را بداند، لازم است تاریخ انقلاب را آن گونه که تاکنون بوده، بنویسیم.

ایشان افزود: لازم است شرح کامل زندگی خودتان را بدون حاشیه های غیرضروری ، تدوین کنید که می تواند سند معتبری برای این انقلاب معجزه آسای ایران، مکتب اهل بیت (ع) و اسلام باشد.




      

بسمه تعالی :ربیع صادقی :باسلام واحترام خدمت کلیه ی فعالین سیاسی شهرستان های نورآبادوالشتردرعرصه های شبکه های اجتماعی :دوستان همانطوریکه میدانید  به موجب اصل 62 قانون اساسی ، مجلس شورای اسلامی نمایندگان ملت به طور مستقیم و با رای مخفی انتخاب می شوند. وکسی به خوداجازه ندهدبرخلاف قانون اساسی عمل کندونظرخودومنفعت شخصی رابرقانون ترجیح دهد.زیراقوه مقننه کشور وظیفه قانون گذاری و نظارت بر قوانین را برعهده دارد.وامابه برگزاری دهمین دوره ی دوره انتخابات مجلس  تقریبا چندماهی باقی نمانده است و عن قریب است هیاهوی انتخاباتی نامزدها و طرفدارانشان و بازار گرم شعارها و وعده های انتخاباتیشروع شود.  

       موعد انتخابات که فرا می رسد اهالی این شهرستان ها  با تنور داغ انتخابات خودشان را گرم می کنند و کمتر کسی پیدا می شود که سراغ از پیشینه کاری و عملکرد نمایندگان بگیرد و شخصا در پی تحقیق و آشنایی با او بوده و با انتخاب شخصی خودش قلم در دست گرفته و روی برگه رای اسم کسی را بنویسد که اعتماد به شایستگی وی حاصل تاملات خودش باشد نه پیشنهاد بستگان و استناد به نقل و قول های عامیانه.

این نقل و نقل هاهم برای خودش ماجراها و سر و سری دارد و دسته گل جوفروشان گندم نماییست که در این مواقع گرد شیرینی جمع می شوند و به طمع کسب منفعت و به برکت زبان چربی که دارند برای نامزد مورد نظرشان رای جمع کرده و او را پیروز نبرد می گردانند. اوصاف این افراد و ترفندهای جوان یا ناجوان مردانه انتخاباتی بماند اما به هر حال رسم شده که اغلب، کسی پی تحقیق از نامزدهای انتخاباتی نمی رود از سردل رای میدهد به بعضی ها و بعد هم… . زمان زیادی نه  ! وقتی یک ماه ازانتخابات گذشت تازه حرف های پشت پرده علنی می شود تا اینکه پس از چندسال برخی از مردم تازه به یاد می آورند که نمایندگان درست انتخاب شده اند یا نه ؟ 

پای حرف مردم شهر که می نشینی و از انتظاراتی که از نمایندگانشان دارند جویا می شوی ، می بینی که خواسته ها و انتظاراتشان با آنچه در قانون برایش در نظر گرفته شده تفاوت زمین و آسمانی دارد. فرقی هم ندارد که از کدام قشر و طبقه ای باشند فرهنگی، بازاری، مهندس، یا حتی راننده تاکسی. به نظر می رسد که بیشتر مردم از وظایف آنان آگاهی چندانی ندارند و انتظار دارند که بخشی از وظایف مدیران استانی را انجام دهند یا بر منصب استانداری قدم بگذارند. 

وقتی نماینده ای در جمع مردم قرار می گیرد و از مرکب بالانشینی به عمق حیاتی حضور مردم و قبل تپنده جامعه وارد شده و گوش شنوای دردهای آنان می شود موضوعی که بیش از مسائل دیگر مردم با آنان در میان می گذارند درخواست شغل یا تقاضای وام است.علاوه بر آن مردم تمام کاستی های شهر را از چشم آنان می بینند در حالی که تمام این امور از حیطه وظایف آنان خارج است.

ایجاد اشتغال و رفع بیکاری،عزل و نصب مدیران،سرمایه گذاری و اموری از این قبیل از وظایف قوه مجریه می باشد که در راس استان برعهده استاندار است و نمایندگان به عنوان وکلای مردم نظارت بر اجرای این امور در منطقه را برعهده دارند که البته این وظیفه کم کم عرف شده و کسانی را به عنوان نماینده موفق می شناسند که ملاقات و مکاتبه های بیشتری را با مردم انجام داده و به حل مشکلات تک تک آن ها اقدام می کنند.

مجلس شورای اسلامی پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه اصلی مشارکت مردم در تصمیم گیری هاست و نمایندگان از قدرت لازم برای برنامه ریزی و ساسیت گذاری های کلان برخوردارند.همانگونه که رهبر کبیر انقلاب اسلامی می فرمایند: « مجلس در راس امور است.» شاید همین در راس امور بودن است که توقع مردم را از نمایندگانشان به عرش رسانده و نقش آنان در برآورده ساختن نیازهای منطقه پررنگ تر از تمام متولیان استان کرده.

البته مردم نیز از عملکرد نمایندگان خود اطلاعات چندانی ندارند. تاکنون نیز مردم به یاد ندارند که گردهمایی با حضور نماینده در جهت ارائه عملکردهای چندساله آنان برگزار شود. مصاحبه های خبری آنان هم تنها شامل ارائه نظرات در خوصوص مسائل سیاسی و اجتماعی و طبیعی حوزه ی انتخابیه بوده است. به همین علت اهالی شهر در ترازوی حساب و کتاب خویش آنچه را ندیده و شنیده اند را می سنجند و به قول معروف داشتم داشتم نمایندگان را حساب نمی کنند و به دارم دارم هایی آنان چشم می دوزن.بعضی ازانسان های ازخداغافل به جای راهنمایی درست مردم درجهت انتخاب شایسته مردم رابه سمت نیات خودکه سوئ استفاده شخصی به دنبال داردراهنمایی می کنند.وبااین کاردست به انتخاب نمایندگانی می زنند که در این شرایط توجهی به عملکرد آنان صورت نمی گیرد. 

مهم ترین اولویت نورآبادوالشترمسئه احداث سدواشتغال جوانان است که احداث سدبه عنوان پروژه ای اساسی و ملی مطرح شودکه متاسفانه در خصوص آن پیگیری های اساسی از جانب نمایندگان ادوارمجلس صورت نگرفته تنها سدپیشنهادی تاج امیربه تعطیلی کشیده شده است.

متاسفانه نمایندگان ادوارمجلس در اجرای پروژه های عمرانی از باب اشتغال زایی برای جوانان مانند ایجاد صنایع پتروشیمی یا ایجادنیروگاه های برق پرورش دام وطیورایجادکارگاه های تولیدی لبنی وبسته بندی محصولات کشاورزی نسبت به سایر شهرستان هاضعیف بوده و گرایش نمایندگان مجلس این شهرستان هابه شعار گرایی است تا عمل گرایی. 

نخبگان وفرهنگیان واساتیدودانشجویان عزیزبایددرمردم آگاهی وشناخت ایجادکنند.زیراانتخاب مردم معمولا از روی احساسات بوده و عقلانی نیست. چرا که معیارهایی را در نظر می گیرند که منفعت شخصی دارد و نه منفعت های عمومی. وجود فاصله در میان عمل و شعار است که باعث شده معیارهای اصلی در انتخاب نمایندگان مجلس از بین برود.باتشکروسپاس فراوان ربیع صادقی

9