سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد نظامی برخاسته از متن انقلاب اسلامی است که نقش بی بدیلی در دفاع از تمامیت ارضی کشور در دوران هشت سال دفاع مقدس داشت، به نحوی که امام خمینی(ره) در باره اهمیت این نهاد فرمودند: اگر سپاه نبود کشور هم نبود.     
این نهاد انقلابی همواره حراست از استقلال، تمامیت ارضی و دستاوردهای انقلاب اسلامی را سرلوحه کار خود قرار داده و از زمان تاسیس تاکنون در شرایط حساس به ویژه دوران هشت سال دفاع مقدس که استقلال و تمامیت ارضی کشور به خطر افتاده بود، نقش حیاتی خود را ایفاء کرده است.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوم اردیبهشت سال 1358 با فرمان امام خمینی (ره) به شورای انقلاب رسما تاسیس شد و این شورای با تأسیس شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گام اساسی را در جهت سازماندهی این نهاد برداشت.
سپاه پاسداران در ابتدای استقرار نظام جمهوری اسلامی، در سایه روحیه انقلابی نقش مهمی را در مقابله با گروهک های ضد انقلاب ایفاء کرد. حضرت امام خمینی(ره) در سوم شعبان سال 1358 به مناسبت ولادت امام حسین(ع) در پیامی سوم شعبان را روز پاسدار نامیدند و همواره از این نهاد پشتیبانی کردند.
امام راحل(ره) همچنین فرمودند: نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حق از بزرگ‏ترین سنگرهای دفاع از ارزش‏های الهی نظام ما بوده و خواهد بود.
حضرت آیت الله خامنه ای نیز در این باره فرمودند: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مولود مبارک انقلاب اسلامی است در همه جهان، پس از صدر اسلام پدیده بی‏سابقه‏ای است. این پدیده در حقیقت، مظهر عینی و مجسمی است برای شعارهای انقلاب اسلامی، شعار ایستادگی در مقابل همه قدرت‏های بزرگ با سلاح توکل بر خدا، شعار غلبه خون بر شمشیر و شعار حرکت برای نجات مستضعفان [است]
رهبر معظم انقلاب همچنین فرمودند: سپاه پاسداران نور چشم و عضو اصلی انقلاب اسلامی است، چرا که از بطن انقلاب روییده، رشد کرده و رو به کمال است.لذابنده ازجوانان متدین وآگاه شهرستان دلفان می خواهم دررابطه بااین نهادانقلابی که استارت آن درزمان امام خمینی (ره )زده شده است وبیشترین هدف امام ازتشکیل این نیروی مردمی حمایت ازامنیت مستضعفان جامعه ی اسلامی بوده مطالب مفیدوارزشمندی رابنویسندتاموجبات شادی روح ملکوتی آن امام سفرکرده باشد.